بسمک یا علیم

***********

سرور عزیز و استاد بزرگوارم حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله در خصوص سیر مطالعاتی طلاب و غیر طلاب می فرمایند:

برای طلبه ها عمده مسیری ک می خواهند طی کنند همان روال حوزوی است مرکب از ادبیات و دروس مختلفی ک در مراتب گوناگون حوزه است. و بعد از آن، فقه و اصول .

در کنار آن، طلبه ها می توانند ب فراخور فهم خود ب لمعه ک رسیدند، مباحث فلسفی را شروع کنند و فلسفه و فقه و اصول را در عرض هم پیش ببرند. فلسفه را هم بدین نحو می توانند کار کنند. از بدایه و نهایه ی جناب علامه طباطبایی شروع کنند. بعد از آن إن شاء الله شرح منظومه بخوانند و بعد از شرح منظومه هم از منطق تا پایان حکمت. بعد از آن اشارات را بخوانند. می توانند در عرض اشارات الهیات شفا بخوانند، برهان شفا بخوانند ، بخصوص برهان شفا در منطق برای یک طلبه خیلی نیاز هست. الهیات شفا متنش خیلی سنگین است. اگر استاد پیدا کردند کتاب نفس شفا را بخوانند. نفس شفا یک دوره معرفة النفس در یک سطح بسیار عالی است منتها محدود ب بعضی از مسائل هست. اینطوری ک آقا (حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه) معرفت نفس را پیش رفته اند خیلی عمیق تر است و وسیع تر.  

بعد از اینها اسفار بخوانند. می توانند حکمة الإشراق جناب شیخ اشراق را هم با هم مباحثه کنند. قبل از رسیدن ب اسفار یا در عرض اسفار، کتابهای عرفانی شروع می شود. تمهید القواعد جناب ابن تُرکه است، بعد از آن شرح فصوص قیصری است؛ بعد از آن مصباح الانس است و بعد از آن ب تعبیر آقا جان دیگر محاسن آمده تا ب دامنشان رسیده، فتوحات ابن عربی را بخوانند. . برای طلبه ها این سیر مهم است. 

اگر طلبه آن اصول و امهات فلسفه و عرفان را پیدا کند و در خودش پیاده کند، در اصول و امهات غرق می شود و آن اصول و امهات مثل عقابی او را محافظت می کند؛ چون آن اصول، حقایق مرسله است. حقایق مرسله ک حاصل شود تمام این جداول وجودی ها می رود در آن اقیانوس غرق می شود. این سیر علمی آقایان طلبه.

وقتی طلبه ها این کتابها را لطف کنند بخوانند، بعد ک ب کتابهای آقا مراجعه می کنند می بینند کتابهای آقا تمام آن حقایق را جمع کرده؛ آنجا خیلی پراکنده بود، اما اینجا ایشان آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری. فلذا اگر کسی این کتابهایی ک عرض شد را بخواند، بعد وقتی بیاید دروس معرفت نفس را بخواند و بعد گنجینه ی گوهر روان را بخواند، بعد از آن رساله ی اتحاد عاقل و معقول، بعد از آن کتاب شریف عیون مسائل النفس، بعد شما اگر در کنار این کتابهای 4 گانه ک عیون، دوره ی عالیه است، در کنار اینها موضوعاتی حول این کتابها را دنبال کنید، وقتی این سیر را طی کردید، تمام کتابهای آقایان دیگر می آید اینجا حل می شود. بعد وقتی خودتان در فهم اصول و امهات میزان بشوید می بینید تا می خواهید کتابهای دیگر را باز کنید مطالعه کنید متوجه می شوید ک چه کتابی است و هدف و منظور نویسنده چیست. کسی ک اهل فن شود، هر کتابی دستش بیاید، دو سطر، 5 سطر آن را بخواند تا آخر منظور نویسنده را می فهمد.

این تأکید بر مطالعه کتابهای آقا از آن جهت است ک ایشان یک ذوالفنون است. یعنی در هیچ علمی کوتاه نیامده. همه اساتید آقایان دیگر، همه ی بزرگان مقیدند؛ مطلق نبودند. استادی نبودند ک در مطلق علوم تخصص داشته باشند، هرکدام در موضوعی قوی بودند، بعضی ها در فلسفه قوی بودند، بعضی ها در طب، بعضی ها در ریاضیات، بعضی ها در نجوم، بعضی در علوم غریبه، بعضی در فقه و اصول، بعضی در عرفان، تعدادی در عرفان عملی؛ اما آقا همه ی اینها را یکجا جمع کرده.

کسی ک ذوالفنون باشد، یعنی در همه ی رشته های علمی، در مطلق علومی ک در حوزه مطرح است، یعنی ایشان در مطلق علوم، تألیفات فنی دارند.

********************************

پیاده شده از فایل صوتی 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها